Vi arbetar utifrån följande förmågor och kunskapskrav
|
E
|
C
|
A
|
Förmåga
att läsa olika slags texter
|
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande
sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag
|
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt
och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters
särdrag.
|
Läsförståelse
|
Genom att göra enkla sammanfattningar
av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
Förmåga
att tolka budskap i olika verk
Förmåga
att resonera kring budskap i olika verk
|
Eleven kan, utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla
och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande
budskap i olika verk.
Eleven kan diskutera kring huvudtanken i t ex
böcker, filmer eller bloggar och gör då några jämförelser med saker som man
tidigare har sett, läst eller varit med om själv.
|
Eleven kan utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt
framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
Eleven
kan diskutera kring olika tolkningar av huvudtanken i t ex böcker, filmer
eller bloggar och gör då flera olika jämförelser med saker som man tidigare
har sett, läst eller varit med om själv där man motiverar hur man har tänkt
|
Eleven kan utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade
och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande
och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
Eleven
kan diskutera kring olika tolkningar av huvudtanken i t ex böcker, filmer
eller bloggar och gör då flera olika jämförelser med saker som man tidigare
har sett, läst eller varit med om själv. Eleven kan också göra tolkningar av
budskapet utifrån syfte och skapare och motiverar väl hur man har tänkt.
|
Förmåga
att dra slutsatser om hur olika verk har påverkats av de sammanhang som de
har tillkommit i
|
Eleven drar då till
viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det
historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge
exempel på hur en bok eller film har påverkats av den tid som den har skapats
i. Exempelvis krig och kvinnornas ställning i samhället.
|
Eleven drar då relativt
väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska
och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge
olika exempel på vad som kan ha inspirerat skaparen till t ex en bok eller
film. Eleven förklarar och motiverar sina exempel och försöker dra egna
slutsatser.
|
Eleven drar då väl underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella
sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge
olika exempel på vad som kan ha inspirerat skaparen till t ex en bok eller
film. Eleven ger tydliga och välmotiverade exempel. Eleven kan dra egna
slutsatser och komma med egna tolkningar.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.