fredag 3 maj 2013

Bedömningsmatris



Vi arbetar utifrån följande förmågor och kunskapskrav



E
C
A
Förmåga att läsa olika slags texter
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
Läsförståelse
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsför­ståelse.
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läs­förståelse.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters inne­håll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
Förmåga att tolka budskap i olika verk

Förmåga att resonera kring budskap i olika verk
Eleven kan, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärlds­frågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.


Eleven kan diskutera kring huvudtanken i t ex böcker, filmer eller bloggar och gör då några jämförelser med saker som man tidigare har sett, läst eller varit med om själv.
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och om­världsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
Eleven kan diskutera kring olika tolkningar av huvudtanken i t ex böcker, filmer eller bloggar och gör då flera olika jämförelser med saker som man tidigare har sett, läst eller varit med om själv där man motiverar hur man har tänkt
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrå­gor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
Eleven kan diskutera kring olika tolkningar av huvudtanken i t ex böcker, filmer eller bloggar och gör då flera olika jämförelser med saker som man tidigare har sett, läst eller varit med om själv. Eleven kan också göra tolkningar av budskapet utifrån syfte och skapare och motiverar väl hur man har tänkt.

Förmåga att dra slutsatser om hur olika verk har påverkats av de sammanhang som de har tillkommit i
Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge exempel på hur en bok eller film har påverkats av den tid som den har skapats i. Exempelvis krig och kvinnornas ställning i samhället.





Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge olika exempel på vad som kan ha inspirerat skaparen till t ex en bok eller film. Eleven förklarar och motiverar sina exempel och försöker dra egna slutsatser.
Eleven drar då väl underbygg­da slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan ge olika exempel på vad som kan ha inspirerat skaparen till t ex en bok eller film. Eleven ger tydliga och välmotiverade exempel. Eleven kan dra egna slutsatser och komma med egna tolkningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.