måndag 27 maj 2013

Sarahs nyckel recension Philip.Svensson

Skulle du kunna tänka dig att en dag bli bortrövad av personer du känner mitt i natten, och samtidigt gömma din bror i ett skåp troende att du kommer tillbaka för att öppna. Men timmarna bli till dagar och dagarna till veckor och det ända du tänker på är att rädda din bror.

Sarahs nyckel är en roman som har blivit en av mina favorit romaner som jag någonsin läst. Boken är skriven av Tatiana de Rosnay och handlar om två parallella historier som utspelar sig olika datum och tid.
Boken handlar om som sagt två parallella historier. En om Sarah en 10 årig flicka som bor i paris med sin mamma, pappa och bror. Men en dag så kommer nazister till deras bostad och rövar bort dom. Sarah fast besluten om att hon kommer tillbaka, säger till sin lillebror att gömma sig i deras garderob och Sarah låser sedan skåpet och försvinner med Nazisterna men dagarna blir till veckor och hon blir fast besluten om att ta sig tillbaka och rädda sin bror så hon och en annan tjej tar till sig mod och rymmer från koncentrationslägret för att rädda sin bror. Den andra Historien handlar om Julia Jarmond en 40 årig tjej som bor i paris med sin man Bertrand som är en fransman lever sina liv som vanligt och hon jobbar på ett reportage om Vel’d’Hiv som är en razzia som inträffade  i Paris på ett bostadsområde där man kindnappade judar och förde iväg dom och det häpnads veckade var att det var den franskapolisen som förde bort judarna och Julia fastnar i denna händelsen och stöter på berättelsen om Sarah och blir fast besluten om få reda på mer än henne och slutligen leta upp henne. Men hon upptäcker att hennes egen tillvaro inte är den som hon vill att den ska vara och den oväntade graviditeten sätter hennes och Bertrands relation på prov.

Boken är hyfsat lättläst. Den kan vara lite förvirrande i början då den hoppar mellan de två huvudkaraktärerna väldigt mycket, men så småningom kommer man in i den och det är då man fastnar.
Sarahs nyckel har ett starkt buskap i sig att man ”aldrig ska glömma” och detta är något som återkommer ofta i boken samt så visar boken hur barn hade det under andravärldskriget och hur mycket ens liv kan förändras på en så kort tid och hur starkt en människa kan påverka boken har många små budskap som jag personligen gillar och den får dig att tänka på dit liv.

Miljön i boken ändras snabbt mellan dom två parallella historierna, du kan vara i en med Julia Jarmond men när kapitlet är slut så är du ute på landet och i ett koncentrations läger med Sarah miljön ändras snabbt men utspelar sig mest i Paris och dess trakter. Miljön inne i staden är välbeskriven och du får en stark känsla till platsen och Tatiana de Rosnay målar upp en bra bild av miljön du är i och det är ett stort plus och gör mycket i en bok som Sarahs nyckel.

Slutsats:

Denna bok är helt klart verklighetsbaserad och där flera händelser i boken faktiskt hänt på riktigt. Jag är väldigt intresserad kring det mesta om andra världskriget och förintelsen och bok lärde mig om en speciell händelse jag aldrig har hört talas om innan. Något som är sant i boken är att denna mörka dag i Frankrikes historia har dolts väldigt mycket trots att människor blev lika illa behandlade som i till exempel Tyskland som oftast ses som mittpunkten av förintelsen.Jag personligen älskade boken och rekommenderar att man läser den om man är insatts i andravärldskrigen eller om man vill läsa en känslorörande historia. Boken är bra eftersom den är väl skriv och jag tycker att den blir intressant och sticker ut från andra böcker på det sättet det är skrivet man tröttnar aldrig på deras berättelser och boken hade blivit mycket tråkigare utan den andra historien och man följer den röda tråden i början av  boken men den tappar tråden mot slutet och den missvisar en och har ett väldigt dåligt slut och den slutar lite för snabbt som om författaren la ner mer tid åt den i början och valde att skynda sig med slutet och det är det största minuset enligt min åsikt.