måndag 27 maj 2013

Albin bokrecension

Anne Franks Dagbok

Anne Franks Dagbok, en berättelse från en ung kvinna på flykt under andra världskriget. Det är sann historia som även anses vara ett historiskt dokument som Anne Frank skrev på när hon var gömd under andra världskriget. Hon för en dagbok där hon skriver om allt mellan himmel och jord, om konflikter och vad som händer i hennes liv. Dagboken är på lite mer än 400 sidor och mestadels av boken är rakt översatt från Annes ursprungliga dagbok och texter som hon skrev. I boken har översättaren även skrivit en förklaring till hur boken är skriven och vad som hände med dem när Anne slutade att skriva dagboken. Romanen har en ramberättelse. Översättaren, Per Holmer, berättar om hur dagboken kom till och vad som hände med Anne när dagboken tog slut. Ramberättelsen gör det lättare att förstå mer av vad boken handlar om men samtidigt förstör den en del av läsupplevelsen då man redan från början får veta ungefär vad som ska ske.

Anne är en tonårsflicka som bor i Nederländerna, hon gillar inte att andra bestämmer över henne och tycker inte att hon ska få mindre rättigheter för att hon är en ung flicka. De andra som bor i samma gömställe tycker att hon är dåligt uppfostrad eftersom hon tycker och tänker som hon själv vill och låter ingen vara elak mot henne. Dock kan det ibland bli för mycket och det är då hennes pappa Otto Frank stöttar henne. Han vill alla väl och hjälper till när som helst, det är därför Anne älskar honom så mycket. Otto verkar vara som en gammal farfar som tröstar någon när den är ledsen.

Anne får en dagbok i födelsedagspresent och det är en svår tid för judarna eftersom det är under andra världskriget. När Anne får boken så lever hon som vanligt i ett hus i Nederländerna men allt eftersom Hitler kommer med nya krav så påverkas Annes familj och judarna får mindre och mindre rättigheter och tillslut tvingas Anne och hennes på flykt undan nazisterna. De tar sig till ett hus som ligger vid Ottos företag och dit kommer även några andra judar som flyr från nazisterna. Anne skriver i boken under de flesta dagarna och det handlar om allt från konflikter och vad dem gör på dagarna till hur det ser ut på gatan, vad det luktar och vilken årstid det är. Anne försöker att leva som vanligt men hon har sina motgångar men trots det så fortsätter hon och anstränger sig för att göra det bästa av situationen. Allt eftersom tiden går så börjar hon gilla killen Peter som hon är gömd tillsammans med och man märker i boken att hon mognar och blir mer vuxen under tiden hon är gömd. Men det fruktansvärda öde som Anne och de andra mötte finns det inga ord för.

Otto Frank var den enda av de åtta undangömda judarna som överlevde efter att dem blivit bortförda av de tyska poliserna till olika koncentrationsläger. Otto återvände och hämtade dagboken och valde att publicera den men han tog bort vissa delar som handlade om familjen men senare har originalutgåvan släppts med alla Annes anteckningar och det var den boken jag läste.

Jag tycker att Anne Franks Dagbok är en väldigt bra och rörande bok. Även fast det kanske inte är det roligaste att läsa om allting som händer på dagarna så finns det väldigt starka och rörande moment som får en att vilja läsa vidare. Boken är verkligen värd att läsa och den får en verkligen att uppskatta det man har. När man läser dagboken så inser man hur människorna under andra världskriget verkligen kände och hur det var då. Man förstår att man inte ska ta allting för givet eftersom allt kan gå förlorat under en så kort tid. Under tiden som Anne levde genomgick hon både frihet och fångenskap men kämpade ändå på och höll modet uppe, men även fast Anne var stark så fanns där svaga människor utanför gömstället och tack vare att vissa människor värderar pengar högre än allt annat så avslöjade någon de undangömda judarna och dem tillmötesgick ett fruktansvärt öde.