Recension - Anne Franks dagbok

Anne Franks dagbok
En sann berättelse om hur en ung judisk flicka
försökte överleva under andra världskriget.
Det är en väldigt djupt och sorgsen bok och
jag tipsar alla läsare att läsa den.

Romanen heter Anne Franks dagbok för det är just Anne Frank som har skrivit boken, personen som sedan översatte romanen var Per Holmer. Boken är en storsäljare världen över.

När Anne Frank fyller 13 år får hon en dagbok i present. Hon skriver sedan i sin dagbok nästan varje dag. Man får läsa om hur familjen Frank, samt andra måste gömma sig för nazisterna. Anne Frank är som vilken flicka som helst, men då Hitler tog över makten var hon inte en i mängden längre eftersom hon var en judisk flicka. Det var ett rent helvete att vara jude under andra världskriget, det var ca sex miljoner judar som miste sina liv under åren 1939 till 1945.
Familjen Frank gömde sig i ett gammalt gårdshus. Dörren in till gårdshuset är en bokhylla för att andra som arbetade i fabriken strax under inte skulle undra var det var bakom dörren (ifall det skulle vara en dörr).
Dagboken börjar med att familjen Frank var som vilken familj i Tyskland som helst. Dem visste då inte vad som skulle hända under dessa år. När dem fick reda på att dem skulle åka till koncentrationsläger började judarna samt Anne Franks familj gömma sig. Livet förändrades dramatiskt för alla judar, dem fick inte gå ut, för då kunde dem bli upptäckta och dem hade heller inte alltid mat på bordet.
Den karaktären som jag mest förstår mig på är Anne Frank, eftersom det man läser är hur hon tycker och tänker.

Det jag har lärt mig av denna roman är att man alltid ska vara glad över det man har och ta hand om sina närmsta. Jag lärde mig hur dem fick leva som gömda judar. Jag har aldrig riktigt kunnat ta in mig i hur det känns att vara gömd, men efter att ha läst om vad Anne Frank skrev i sin dagbok var det så gripande att det kändes nästan som det hade hänt en själv.

Romanen är en sann historia och det gör det hela mycket mer spännande. Detta är en bok för alla. Man kommer in i den och vill bara fortsätta att läsa den.