måndag 27 maj 2013

Bokrecension Nellie Karlberg

”Väcker många känslor”

Den här romanen väcker många känslor. Man får en djupare bild av förintelsen och förstår verkligen hur det var för judarna. Om man gillar spänning så är den här boken ett helt rätt val. Anne Franks dagbok är en ung flickas sanna historia och är en historisk roman för den utspelar sig under andra världskriget i Amsterdam. Det är själva Anne Frank som skrivit boken och översättaren heter Per Holmer. Romanen har översatts till 50 olika språk och har blivit än av de mest lästa böckerna i världen.

Man får läsa om Anne Franks tankar och upplevelser under förintelsen. Man får vara med om att hennes familj och vänner gömmer sig för att inte bli upptäckta av nazisterna. Anne Frank är en helt vanlig tjej och det som skiljer henne åt från många andra, är att hon är jude. Att vara jude just under andra världskriget var en mardröm. Anne Frank är då en av personerna som inte drömmer om att vara jude. Hon kämpar för att hålla humöret uppe för alla i familjen. Hon är 13 år och önskar sig en dagbok av sin pappa i födelsedagspresent. Denna dagbok blir sedan en av dem kändaste böckerna i världen.

Familjen flydde till Otto Franks (Annes pappa) firma där ett gårdshus också låg. Vägen in till gårdshuset är blockerad med en bokhylla så ingen ska misstänka att någon befinner sig där. Otto Frank är en modig man som gör allt för sin familj. Han är verkligen inte egoistisk och det gjorde att relationen med Anne blev allt starkare.

Romanens handling börjar med att familjen levde precis som alla andra. Dem hade alltså ingen aning om vad som väntade dem. Anne gick i skolan med sina kompisar precis som vanligt men sakta som säkert blev lagarna strängare för judarna. Det slutar med att dem gömmer sig för nazisterna och delar ett gårdshus med andra judar. Allting blir så viktigt helt plötsligt. Maten räcker inte om alla tar stora portioner, så dem får dela upp det så ingen går tom. Dessutom måste dem hålla sig väldigt tysta för att inte bli upptäckta, en minsta nysning kan förstöra allt.

Man förstår Anne Frank mest av alla karaktärer eftersom att det är hon som skrivit romanen. Det är hennes tankar och åsikter. Man är alltid på hennes sida och får en djupare bild om henne jämfört med dem andra. Romanen blir mer spännande efter att dem bosatt sig i gårdshuset för då känns det att vilken sekund som helst kan nazisterna komma och gripa dem.

Jag tycker att man kan lära sig något av denna roman. För det första måste man uppskatta varandra mer. Det är inte läge att bråka med varandra i familjen Franks situation. Dessutom måste man försöka att alltid så från den ljusa sidan. Anne Frank exempelvis försökte alltid att hålla humöret uppe vilket också ledde till att hon mådde bra. De andra som exempelvis mamman och systern var väldigt deprimerade och led ledde till att dem mådde väldigt dåligt. Även fast det är svårt att vara positiv i denna situation så tror jag ändå att det är bäst att försöka i slutändan.

Romanen rekommenderas verkligen! Oavsett om den är lite trög ibland på vissa ställen så är den ändå läsvärd. Det är många tankar och känslor som åker kring i huvudet. Man får en tankeställare på hur det verkligen var för judarna under förintelsen. Man får läsa om en modig familj om hur dem kämpar för sina liv. Jag rekommenderar den för att det är en sann historia och väldigt gripande.