måndag 27 maj 2013

Bokrecension.

Boken jag har läst heter Pojken i randig pyjamas och är skriven av John Boyne. Det är en roman som har varit en succé, den har publicerats på många olika språk, blivit film och blivit nominerat till bok priser.  Boken berättar en historia om en pojke och hans familj som lever ett rikt och bra liv i Berlin och som en dag flyttar till ett hus ute på landsbygden vid koncentrationslägret i Auschwitz. Man får veta hur familjen lever och vantrivs i det nya huset men framförallt får man följa huvudpersonen Bruno när han träffar en judisk pojke som är en av fångarna i koncentrationslägret och man får följa deras vänskap, hur den skapas och utvecklas. Huvudpersonerna i boken är dem två 8-åriga pojkarna Bruno och Shmuel. Bruno är son till en tysk nazistofficier som älskar upptäcktsfärder. När han en dag är ute på upptäcktsfärd träffar han Shmuel. Shmuel är en tillbakadragen, judisk pojke. Bruno kommer tillbaka till staketet varje dag och dem lär känna varandra och den förbjudna vänskapen utvecklas.

Jag tycker att boken är väldigt bra eftersom att den är väldigt gripande. Författaren berättar väldigt detaljerat så man kan måla upp en bild om hur det såg ut. Boken är mesta dels kronologisk, ibland får Bruno tillbakablickar till andra tillfällen då man får reda på lite mer om ämnet och kan förstå varför han gör eller säger på ett visst sätt. Det är inte Bruno själv som berättar historien men den är skriven från hans perspektiv. Gamla som unga hade kunnat läsa den eftersom att det är ett lätt språk, men om man hade förstått meningen och innehållet är en annan fråga. Det är en fördel om man läst om Förintelsen och Andra världskriget. Jag tror att författaren vill förmedla vad som hände under Andra världskriget för att förhindra att det någonsin upprepas. Det är ett väldigt svårt och seriöst ämne och därför blir det lite lättsammare om man får se hur det uppfattades av en 9-åring. När man läst klart kan man verkligen tänka hur hemskt det måste ha varit och hur man själv hade agerat. Varför stoppades Förintelsen inte? Brydde sig ingen? Vad hade jag gjort om jag varit en av personerna antingen som styrde eller som var i koncentrationslägret?

Jag förstår verkligen varför denna bok blivit till film och fått bokpriser, den är så pass bra. Jag skulle verkligen rekommendera Pojken i randig pyjamas och jag tycker att alla borde läsa den. Den är gripande, oförutsägbar, lycklig, sorlig och väldigt spännande. Jag gillar verkligen att den är oförutsägbar, precis när man tror sig veta vad som ska hända kommer det en oväntad vändning. En underbar bok.