måndag 27 maj 2013

POJKEN I RANDIG PYJAMAS recension

"Allt börjar i Berlin 1942"
Bruno som är nio år kommer hem en dag och har just fått reda på att hans pappa har blivit befordrad och de är tvungna att packa och flytta till Altswtitch som ligger väldigt långt ifrån hans hus i Berlin. Han måste lämna sina bästavänner för ett nytt liv utanför Berlin, där det inte finns någon att kunna följa med Bruno på hans upptäcktsfärder eller där det inte finns någon att leka med.

Ifrån hans fönster syns ett staket som går runt ett helt läger som Bruno inte har en aning om vad det är men en sak är han säker på att människorna som är på lägret är väldigt märkliga och de har randiga pyjamaser på sig. Han har så tråkigt så han bestämmer sig för att gå på en liten upptäcktsfärd, men det han inte vet då är att han aldrig skulle gått på den upptäcktsfärden. När han träffar en liten pojke som lever inne på lägret vars liv är mycket annorlunda än vad Brunos liv är, så blir de vänner, men det Bruno och Pavel inte förstår är att deras så starkt växande vänskap kommer att få stora konsekvenser.

1971 så föds John Boyne på Irland Pojken i randig pyjamas är han första ungdomsbok som han gav ut år 2007 , men han har skrivit många vuxenböcker. Boken Pojken i randig pyjamas finns översatt till flera olika språk och boken har även fått priset Ottakars Childrens Book Prize.

De som står mest i centrum är Bruno som är väldigt generös och älskar att utforska som till skillnad från hans syster Gretel som tror hon är så mycket bättre än Bruno på alla sätt och vis. Shmuel är väldigt lik Bruno, även fast han är jude, han gillar också att utforska och tänker på andra.

Bokens handling börjar i Berlin senare i boken så flyttas man till Polen, miljön beskrivs som väldigt "glad" i början, sedan så flyttar familjen till Polen och allting blir plötsligt väldigt dyster i det "rika" huset på landsbygden, boken beskriver väldigt mycket om miljön, väldigt detaljerat emellanåt, ex. det luktade nybakat bröd ifrån det lilla ståndet på torget.
Det framstår genom hela boken att familjen lever väldigt rikt, för deras fina hus och deras fina kläder, även för att de har en husa. Romanen är kronologisk för att den hoppar inte mellan årtal utan den går framåt. Författaren lyckas väldigt bra med att förmedla det han vill få fram, att man levde mycket sämre som jude och blev behandlad väldigt fel utav nazisterna, han vill få fram fakta om förintelsen och vad som är rätt och fel!

När jag läste denna romanen så kände jag att jag verkligen led med judarna och det dem gick igenom, det kändes så smärtsamt att läsa hur man behandlade judarna på koncentrationslägret, så känner jag när jag läser boken, både gripande och sorgligt.

Det jag känner att jag kan ta lärdom av i denna boken är att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlat, i boken så gjorde Bruno väldigt många goda gärningar och Brunos pappa gjorde inte det, det ledde till att han förlorade sin son, så man ska tänka snäppet längre, är det verkligen rätt att göra såhär? eller är det fel? frågor som man måste tänka på.

Pojken i randig pyjamas är  John Boyne första ungdomsbok och boken är för ungdomar och jag tycker inte barn under 13 år ska få läsa denna boken, för man är inte riktigt mogen för att kunna förstå en sådan här bok. Språket är väldigt enkelt och det tror jag att det är för att man ska kunna förstå bokens innehåll och för att inte få fel uppfattning.

Författaren vill förmedla informationen och sprida kunskap om förintelsen. Och det tycker jag är väldigt bra för att man ska få reda på fakta om vad som pågick under förintelsen och varför man gjorde så mot judarna. Så jag rekommenderar absolut denna boken till andra läsare.